نظرية الذكاءات المتعددة

                                                                                        إعداد

                                                                          أ.د/ صلاح الدين حسين الشريف

                                                                           أستاذ علم النفس التربوى

                                                                          كلية التربية – جامعة اسيوط


رغم أن ميدان علم النفس مادة والذكاء الإنساني بشكل خاص يمزج بالعديد من الأشياء البارزة والنظريات المعروفة فى الذكاء إلا أنه لم يكتب لنظرية أن تكون مألوفة وشائعة بالشكل الذى أصبحت عليه نظرية الذكاءات المتعددة ، والتى أصبح صاحبها Howard Gardner سيكولوجيا لا معاً فى الآونة الأخيرة والسؤال الجدير بالأخذ فى الاعتبار هنا، هو ما السر فى شيوع وانتشار هذه النظرية دون غيرها من نظريات الذكاء؟

    فى الحقيقة يرجع الفضل فى شيوع نظرية الذكاءات وبهذا الشكل ليس لكونها نظرية علمية ولم يأت هذا الانتشار من تلقاء نفسه، وإنما جاء من الدعم الذى تلقيه والجهود الكبيرة المبذولة فى الدوائر التربوية التى تحاول تطبيق النظرية فى ميدان التربية والتعليم . وقد أوضح Howard (2003) أن نظرية الذكاءات أصبحت تمثل الإطار النظرى والبناء الفلسفى للتربية وإعداد المناهج والتدريس والتقييم فى العديد من المدارس ، لدرجة أنه توجد مدارس قائمة على فلسفة نظرية الذكاءات المتعددة وبات يطلق عليها مدارس الذكاءات المتعددة MI Schools وذلك فى الولايات المتحدة الأمريكية.

    ويذكر أنه أثناء استعراضه للمصادر المختلفة لدراسة الملكات الإنسانية، كان يفكر فى أفضل طريق يمكن الكتابة بها على اكتشافاته. فقد فكر فى استخدام مصطلحات مثل Abilities, Gifts, Talents, Capacities, Skills, Potentials. ولكنه أدرك أن كل كلمة من هذه الكلمات لها عيوبها مما يجعلها غير ملائمة . وأخيراً اختار أن يقوم بخطوة جريئة تتمثل فى تعديل وموائمة كلمة من علم النفس ثم توسيعها ومطها بطرق جديدة ، وكانت الكلمة هى الذكاء Intelligence ، ثم قام بجمعها على غير قواعد اللغة لتصبح Intelligences ، حيث إن كلمة ذكاء لا تجمع لأنها لا تعد . ويذكر Gardner(B2003) ، أنه إذا كان اختار كلمة Seven  مثلاً ربما لم تكن ستستحوذ أو تلفت الانتباه الذى حدث مع الذكاءات أو Frames of mind ورغم أن له العديد من المؤلفات والآمال المتعلقة بحياته المهنية إلا أنه يعترف بأن نظرية الذكاءات المتعددة أعطته الشهرة . فهو يعرف الآن بـ "أبو الذكاءات المتعددة " Father of multiple Intelligences . وتجدر الإشارة إلى أن Gardner (21999أ 83) لا يعترض على استخدام أن من الكلمات مثل قدرات، مواهب، طاقات، أو ذكاءات بالنسبة لهذه الكفايات الإنسانية ولكنه يعترض على تسمية القدرات فى المجال اللغوى ذكاء مثلاً فى حين القدرات فى مجال الموسيقى يطلق عليها موهبة ، فإما أن تقول ذكاء أو موهبة على الكل .

    وقد عرض الباحث فى هذه المقالة النقاط التالية :

أولاً: الأطر العلمية الكافية وراء الذكاءات المتعددة .

ثانياً : جاردنر ووجهة نظره فى اختبارات الذكاء التقليدية .

ثالثاً : جاردنر ومدخل معالجة المعلومات .

رابعاً : الأصول البيولوجية للذكاء .

خامساً : المنظور البيولوجى العصبى .

سادساً :جاردنر ومحكات تحديد الذكاء .

       1-         محكات بيولوجية .

       2-         محكات التحليل المنطقى .

       3-         محكات من على نفس النمو .

      4-         محكات من البحوث النفسية التقليدية .

سابعاً: أنواع الذكاء :

1-         الذكاء المنطقى الرياضى.

2-         الذكاء المنطقى المكانى.

3-         الذكاء الموسيقى.

4-         الذكاء اللغوى.

5-         الذكاء الموسيقى.

6-         الذكاء الجسمى / حركى.

7-         الذكاء الاجتماعي.

8-         الذكاء الشخصى.

9-         الذكاء الطبيعى.

10-    الذكاء الوجودى.

ثامناً : فلسفة الذكاءات المتعددة.

تاسعاً : مفهوم الذكاء فى نظرية الذكاءات المتعددة .

عاشراً : قياس وتقييم الذكاءات المتعددة .

Theory of Multiple Intelligences

Dr. Salah el-Deen Al Shereef

Professor of Educational Psychology

Dean of Faculty of Education

Assuit University , Egypt.

Despite that the field of psychology in general and human intelligence in particular are overwhelmed with many outstanding names. And well-known thesis intelligence, no one of there theories would have been so familiar and common the way multiple intelligences thorny did, whose theorist;  Howard Gardner, became a starry psychologist in recant times.

The question to be considered here is "what made this theory so popular compared to other theories of intelligence.

In fact, the intelligences theory didn't spread out because it is a scientific theory, but  because of the great support it received from educational circles that rook the charge of applying it in education. Hoerr (2003) has pointed out that the multiple intelligences theory represents now the theoretical background and the philosophical structure of education, preparing curricula, teaching and assessment in many schools, to the extent that there are school in the U.S. that depend thoroughly on this theory

and theses called MI schools. Hoerr says that when  Gardner presented the different resources he used for studying human talents, he was thinking of the best way to write down his inventions. He thought he may yes terms like: abilities, gifts, talents, capacities, skills, and potentials. However, he realized that each of these words is inappropriate: Lastly, he chose to take a about step; adjusting a psychological word "intelligence".

He made the word plural "intelligences " which is against the English language because it is a no countable. Gardner (2003 B) says that if he chose the expression "seven talents" it would not attract the same attention, "intelligences" of "frames" of mind "did.

Despite the many works that are related to his professional life; Gardner admits that "Multiple Intelligences" theory made him famous, he is ever known as father of multiple intelligences.

It is worth saying that Gardner (1999 a , 83) didn't using any of words such as abilities, talents, capabilities or intelligences for these human potentialities the  , on the other hard, does not agree to give the title "intelligence" name to the linguistic domain, for example, On the other hard Gardner uses the term gift or intelligence to describe abilities in the musical domain.

Thy article discussed the following points:

First: Scientific frames that underlie multiple intelligences.

Second: Gardner's viewpoint of traditional intelligences tests.

Third: Gardner and information processing approach.

Fourth: Biological origins of intelligence.

Fifth: The biological neural perspective.

¨    Biological criteria.

¨    Logical analysis criteria.

¨    Developmental criteria.

¨    Criteria from the tradition of psychological studies.

Seventh Types of intelligence:

1.            Logical mathematical intelligence.

2.            Logical spatial intelligence.

3.            Musical intelligence.

4.            Linguistic intelligence.

5.            Social intelligence.

6.            Personal intelligence.

7.            Existence intelligence.

8.            Natural intelligence.

Eighth: Philosophy of  multiple intelligence.

Ninth: Intelligence  concept in multiple intelligences theory.

Tenth : Multiple intelligences assessment and valuation.

For move details, please contact .Discovering Gifted children centre in Assuit (DGCA).

 


لمزيد من التفاصيل ...

الاتصال بمركز اكتشاف الأطفال الموهوبين

بمحافظة أسيوط (DGCA)

E-mail: EMAM@acc.aun.edu.eg

Mobil: 0106199995

Fax:0882343706

 

Home Back